יום שבת, 5 בינואר 2013

מרק ברוקולי מוקרם

ושוב מרק. הפעם בתפקיד הראשי ברוקולי. כולם יודעים שירקות זה בריא, ושירקות ירוקים – זה בריא במיוחד. אבל ידעתם שבברוקולי יש יותר ויטמין C מאשר בתפוז? גם אני לא ידעתי. פשוט חיפשתי איך להרשים אותכם בשם הברוקולי ולגרום לכם לאהוב את המרק הזה כמו שאני אוהבת אותו. אז חפרתי באנציקלופדיית בריטניקה בויקיפדיה ומצאתי את הבשורה המשמחת הזאת. רק תחשבו: מעכשיו אוכלים ברוקולי ומקבלים פטור מלא מתפוזים! מלהיב? משכנע? לא במיוחד? טוב, אין כאן ילדים, אז אני יכולה לפחות לנסות למכור לכם את הסיפור הזה.. בקיצור, תנו צ'אנס לברוקולי וקבלו מתכון למרק דיאטטי, מזין, טעים ובריא עם ערך מוסף – כמות גדולה של הוויטמין С שלא יזיק לאף אחד בתקופה הזו שכולם פתאום חולים.   
המרק נורא קל ומהיר להכנה. כל מה שצריך זה ברוקולי, בצל, כמה שיני שום, תפוח אדמה וקצת שמנת לבישול עם האחוז הנמוך ביותר של שומן (10%), בשביל שהמרק יתרום לא רק למצב הבריאות, אלא גם למצב הגזרה.
חותכים בצל ושום לקוביות קטנות ומטגנים בסיר במעט שמן כ- 5 דקות עד שהם נעשים שקופים. מוסיפים תפוח אדמה חתוך לקוביות בגודל בינוני. ככל שהחתיכות יהיו קטנות יותר, כך הן יתבשלו יותר מהר. מוסיפים מים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים עד שתפוח האדמה מתרכך. זה אמור לקחת בין 20 ל- 30 דקות.
בינתיים מכינים ברוקולי. בעיקרון הגבעולים שלו אכילים, אבל הם קצת קשים, אז אני משתמשת רק בפרחים. מפרידים את תפרחת הברוקולי לפרחים קטנים, שוטפים היטב ומסננים. כשתפוח האדמה מוכן, מוסיפים את פרחי הברוקולי לסיר ומכסים. אין הרבה נוזלים בסיר וככה זה צריך להיות. אל תילחצו אם המים לא מכסים את כל הברוקולי – הוא יהיה מוכן אחרי 10 דקות בדיוק בשיטת חצי בישול – חצי אידוי. אל תבשלו אותו יותר מ- 10 דקות! אנחנו לא רוצים שהוא יאבד את רוב הוויטמינים שלו ומה שיותר חשוב ואת צבעו הירוק המהמם.
מעבירים את תכולת הסיר למעבד מזון וטוחנים. המרקם לא אמור להיות חלק לגמרי, יישארו בתוך המרק גושים קטנטנים של פרחי הברוקולי שלא יהיה משעמם בפה. מתבלים, מוסיפים שמנת לבישול וטוחנים עוד קצת ע"מ שכל הטעמים יתערבבו.
מגישים מיד בלי כלום או עם תוספות לפי הטעם. אני הוספתי עגבניות מיובשות חתוכות ושקדים פרוסים. המרק גם נורא טעים (אך פחות דיאטטי) עם פרמז'ן מגורר. לבריאות ובתאבון!

אז מה היה לנו?


מרכיבים ל- 4 מנות:
500 גרם פרחי ברוקולי                                     2-3 כפות שמן לטיגון
1 בצל                                                              750 מ"ל מים או ציר
1 תפוח אדמה                                                  1 כפית מלח
2 שיני שום                                                       1 כפית שטוחה פלפל שחור או לבן
50 מ"ל שמנת לבישול 10%                              חצי אגוז מוסקט



אופן הכנה:
  1. חותכים בצל ושום לקוביות קטנות ומטגנים בסיר במעט שמן כ- 5 דקות עד שהם נעשים שקופים.
  2. מוסיפים לסיר תפוח אדמה חתוך לקוביות בגודל בינוני.
  3. מוסיפים נוזלים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים כחצי שעה או עד שתפוח האדמה מתרכך.
  4. בינתיים מפרידים את תפרחת הברוקולי לפרחים קטנים, שוטפים היטב ומסננים.
  5. כשתפוח האדמה מוכן, מוסיפים לסיר את פרחי הברוקולי ומכסים את הסיר. מבשלים 10 דקות בלבד.
  6. מעבירים את תכולת הסיר למעבד מזון וטוחנים. מוסיפים תבלינים, שמנת לבישול וטוחנים עוד קצת עד שכל הטעמים מתערבבים. במידת הצורך מתקנים את התיבול.
  7. מגישים ללא תוספות או עם תוספת לבחירה: עגבניות מיובשות חתוכות / שקדים פרוסים / פרמג'ן מגורר.



הערות:
  • אתם מוזמנים להיכנס לאתר FoodsDictionary המכיל את המתכון עם ערכים תזונתיים מלאים.
  • אם רוצים מרק פרווה, אפשר להחליף את השמנת בכמות זהה של חלב קוקוס.
  • תרגישו חופשי לשחק עם התיבול. במקרה של המרק הזה אני הולכת על תיבול מינימליסטי כאשר הטעם הדומיננטי הוא של אגוז מוסקט.

4 תגובות:

  1. יש לי חולשה לברוקולי ;)
    המרק נראה מפנק ביותר,
    מתכון מקסים,
    רותי

    השבמחק
  2. יוספוס פלביוס13 במרץ 2013 בשעה 21:30

    מרק פשוט ומעולה אבל למי שלא רוצה חריף הייתי ממליץ
    להוריד את כמות הפלפל בחצי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי. הכנת ויצא לך חריף מדי? מצטערת :) אני אוהבת תיבול בעיקר כשמדובר בברוקולי שאין לו יותר מדי טעם משלו..

      מחק