יום שבת, 2 במרץ 2013

פנקייקים מקמח מלא, שיבולת שועל וקינמון

כמו רוב האנשים, אני רוצה להיראות טוב. כמו אצל רוב האנשים, המאמצים שלי בנידון מסתיימים בלכתוב את המשפט הזה וללכת לאכול עוד משהו קטן ומתוק. אני מאלה שמתחילים לעשות ספורט כל יום ראשון ומתייאשים כבר ביום שני. פשוט אין לי משמעת עצמית ובנוסף אני אוהבת לאפות, אז תמיד יש בבית פיתויים מתוקים ופחמימתיים מכמה סוגים. אבל אני כן משתדלת להקפיד, איפה שאפשר, לאכול בריא. אכילת ארוחת בוקר –  זה דבר טוב וחשוב. פנקייקים מקמח מלא ושיבולת שועל – חומרי גלם בריאים ודיאטטיים – זו לא סתם ארוחת בוקר, זאת ארוחה טעימה, מאוזנת ובריאה שתשביע את הרעב ותשאיר את המצפון נקי - רק 129 קלוריות לפנקייק גדול.
בנוסף ליתרון הבריאותי, תהליך ההכנה שלהם מאוד מהיר ופשוט, במיוחד אם לא תטגנו כמוני אחד-אחד על מחבת קטנה (הכול למען צילום מוצלח), אלא על מחבת גדולה שיכולה להכיל יותר מפנקייק אחד בו זמנית. מוסיפים לבלילה מעט סוכר חום וקינמון ומקבלים תוצאה שחומה, תפוחה וריחנית.
מכינים בלילה: קודם כל מוזגים חצי מכמות יוגורט על שיבולת שועל אינסטנט (קוואקר), מערבבים ומשאירים בצד לעשר דקות. אני משתמשת ביוגורט ביתי, אבל כל יוגורט לבן, עדיף עם אחוזי שומן נמוכים, יעשה את העבודה. בינתיים מנפים לתוך קערה גדולה נפרדת קמח מלא, מוסיפים סוכר חום, אבקת אפייה, סודה לשתייה, מלח וקינמון ומערבבים.
מוסיפים לתערובת היבשה ביצים, את החצי השני של היוגורט ושמן ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה. מוסיפים לקערה הגדולה את התערובת של שיבולת השועל עם היוגורט ומערבבים בפעם האחרונה. מתקבלת בלילה סמיכה וחלקה, ללא גושים. עוזבים אותה בשקט לעשר דקות נוספות שבמהלכן יתחילו להופיע על פניה חורים קטנטנים.
כמה מילים על מחבתות: הכי טוב לטגן את הפנקייקים על מחבת עם ציפוי שמונע הדבקה. ככה גם שום דבר לא נדבק וגם מצמצמים כמעט לאפס את כמות השומן לטיגון. אם אין לכם מחבת כזאת, אני ממליצה בחום להשתמש בתרסיס שמן ופשוט להתיז אותו על המחבת בין פנקייק לפנקייק. אם יש לכם מחבת פנקייקים קטנה, כמו שלי, כל פנקייק מכיל כמעט מצקת מלאה של הבלילה. אם אתם משתמשים במחבת גדולה, עדיף לצקת את הבלילה באמצעות כף רגילה. מטגנים את הפנקייקים על אש בינונית-נמוכה בערך דקה על כל צד או עד שהם מזהיבים. הופכים מצד לצד בעזרת תרבד.
הפנקייקים אגב לא חייבים להיות מתוקים. אפשר להקטין את כמות הסוכר בבלילה ולקחת אותם לכל כיוון שבא לכם. אבל אם כן החלטתם ללכת לכיוון המתוק, מומלץ להגיש אותם חמים עם חתיכה קטנה של חמאה ודבש. אפשר גם בלי חמאה, אבל אני חושבת שעם כל הבריאות שבבלילה הרווחנו אותה ביושר. אפשר להגיש גם עם מייפל, סילאן, ריבות, ממרחים למיניהם או כל דבר אחר שעושה לכם טוב. בתאבון!

אז מה היה לנו?

מרכיבים ל- 15 פנקייקים גדולים:
1 כוס קמח מלא                                                            1 וחצי כפית אבקת אפייה
1 כוס שיבולת שועל קוואקר                                             חצי כפית סודה לשתייה
2 כוסות יוגורט לבן (2 וחצי גביעים גדולים)                         קורט מלח
2 ביצים                                                                         כפית שטוחה קינמון
שליש כוס סוכר חום                                                        2 כפות שמן


אופן הכנה:
  1. מכינים בלילה: בקערה מערבבים חצי מכמות היוגורט עם שיבולת שועל ומשאירים בצד לעשר דקות.
  2. בינתיים מנפים לתוך קערה גדולה נפרדת קמח מלא, מוסיפים סוכר חום, אבקת אפייה, סודה לשתייה, מלח וקינמון ומערבבים.
  3. מוסיפים לתערובת היבשה ביצים, את החצי השני של היוגורט ושמן ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  4. מוסיפים לקערה הגדולה את תערובת שיבולת השועל עם היוגורט ומערבבים בפעם האחרונה. מתקבלת בלילה סמיכה וחלקה, ללא גושים. נותנים לה לנוח כעשר דקות במהלכן יופיעו על פני הבלילה חורים קטנטנים.
  5. משמנים קלות מחבת עם שמן ספריי (התזה אחת), באמצעות מצקת או כף יוצקים על המחבת פנקייקים בגודל רצוי ומטגנים על אש בינונית-נמוכה בערך דקה על כל צד או עד שהם מזהיבים. הופכים מצד לצד בעזרת תרבד.
  6. מגישים מיד עם תוספות לפי הטעם או מקררים ושומרים בקופסה סגורה.


הערות:
  • אתם מוזמנים להיכנס לאתר FoodsDictionary המכיל את המתכון עם ערכים תזונתיים מלאים.
  • אפשר להקטין את כמות הסוכר בבלילה אם רוצים פנקייקים עם טעם ניטרלי.
  • אפשר להחליף יוגורט לבן בקרטון קטן של רויון.
  • לפנקייקים ריחניים אף יותר אפשר להוסיף לבלילה אגוז מוסקט מגורר.

27 תגובות:

  1. אם רוצים לעשות כמות קטנה יותר של פנקייקים איך להוריד כמויות?
    15 זה הרבה בשבילנו
    אשמח לפירוט
    תודה ושבוע טוב

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, קודם כל הפנקייקים נשמרים מצויין במקרר במשך לפחות 5 ימים ואפשר לחמם אותם במיקרוגל. אם בכל זאת תרצי להכין פחות - פשוט תחלקי את כל המרכיבים ב-2, כלומר חצי כוס קמח ושיבולת שועל, ביצה אחת, כוס יוגורט (או גביע גדול + 2-3 כפות), 2 כפות סוכר וכן הלאה. אל תדאגי בגלל הדיוק, כי הבלילה הזו מאוד סלחנית. העיקר שהיא תהיה במרקם סמיך, כמו בלילה של עוגות בחושות.

      מחק
  2. היי תודה על התגובה אבל- איך אני מפחיתה מכפית וחצי א.אפייה לאיזו כמות? וחצי כפית סודה לשתיה איך מורידים ממנה כמות?
    אני פשוט חזשה "בעסק" אז אשמח לעזרה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, אל תדאגי! כולנו היינו חדשים בעסק :)
      תראי, במקרה של אבקת אפייה, סודה לשתייה, מלח וקינמון במתכון הזה הדיוק פחות חשוב. חוסר דיוק לכיוון כזה או אחר לא יהרוס לך את הפנקייקים. אם את מכינה חצי מנה, הייתי אומרת שתשימי 3/4 כפית אבקת אפייה, 1/4 כפית סודה לשתייה, ממש טיפת מלח וחצי כפית קינמון. מספיק רק כף של שמן. בהצלחה!

      מחק
    2. אחלה, תודה

      מחק
  3. רעיון מצוין שיעזור לי לחסל את שיבולת השועל שנשארה בארון ולא מתאימה לפסח... יש לך רעיון במה להחליף את היוגורט? אני בעייתית עם מוצרי חלב... תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. טלי, אם יוגורט או רויון לא באים בחשבון, אפשר להחליף אותם בחלב קוקוס. לדעתי זה רק ישבח את הטעם. רק תוודאי שהבלילה לא תיצא דלילה מדי, כי חלב קוקוס קצת יותר דליל מיוגורט. שימי כוס אחת על שיבולת השועל ואת הכוס השנייה תוסיפי בהדרגה עד שתתקבל בלילה במרקם חלק וסמיך.

      מחק
  4. מעורר תיאבון!
    אני לא מהמשוגעים לפנקייקס (למרות שאני מתכננת משהו איתם), אבל הדרך בה הכנת את אלה מאד מוצאת חן בעיני!
    הצילומים מאד(!) יפים, ותתחדשי על המשטח (אני אוהבתתתתתתתתתת)

    השבמחק
  5. נשראה נפלא!!!
    במה אפשר להחליף את היוגורט?
    (אלרגיה למוצרי חלב)

    השבמחק
    תשובות
    1. נשמע*
      דבר שני- האם במקום רויון- חלב סויה/ אורז שקדים יעבוד???
      מיכל

      מחק
    2. הי, תודה רבה על המחמאה! אני אף פעם לא ניסיתי חלב סויה/אורז, אבל בעיקרון אין סיבה שזה לא יעבוד. אפשר גם להשתמש בחלב קוקוס. לדעתי זה רק ישבח את הטעם. רק תוודאי שהבלילה לא תיצא דלילה מדי, כי חלב סויה/אורז וחלב קוקוס קצת יותר דלילים מיוגורט. שימי כוס אחת על שיבולת השועל ואת הכוס השנייה תוסיפי בהדרגה עד שתתקבל בלילה במרקם חלק וסמיך.

      מחק
  6. נראה מעולה! עם תפוחים מקורמלים מעל בשבילי :)

    השבמחק
  7. נראה מצויין!!
    ממש פנקייקים נטולי רגשות אשם :)

    השבמחק
  8. האם השיבולת שועל שלמה או אינסטנט (מקופסת פח) ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אינסטנט - אני השתמשתי בקוואקר מקופסת פח.

      מחק
  9. ניסיתי היום...התערובת היתה סמיכה מדי (אולי בגלל שהשתמשתי בשיבולת שועל שלמה?) ןדיללתי בערך ב 2/3 כוס מים פושרים. לטעמי חסר קצת סוכר. השתמשתי במחבת לפנקייקים כך שיצאו המון.., אבל בסה"כ התוצאה היתה טובה ולראיה הכל התחסל בארוחת הערב :-) (אם כי היתה הסכמה פה אחד שהפנקייק הרגיל טעים יותר :-))

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, תודה ששיתפת אותי בתוצאותייך! אני לא ניסיתי את המתכון הזה עם שיבולת שועל שלמה כי פחדתי שהפנקייקים יהיו קשים מדי וירגישו בפנים את החתיכות הקשות. סביר להניח שזו הסיבה שהבלילה יצאה לך סמיכה מדי. היא גם לא יצאה מתוקה מספיק כי הוספת די הרבה נוזלים. למרות שלדעתי זה פחות חשוב כמה סוכר יש בפנקייק עצמו - הרי לרוב אוכלים אותו עם איזושהי תוספת מתוקה. אבל כל הכבוד שלא נלחצת והצלת את הבלילה! :) ולגבי הפנקייק הרגיל: תראי, יש כאלה שיגידו שכל דבר רגיל במובן "פחות בריא" (עם חמאה, סוכר, קמח לבן וכו') הוא בהגדרה יותר טעים, אבל זה כבר עניין הטעם :)

      מחק
  10. הי,
    אני קוראת סמויה כבר כמה זמן...
    אז קודם כל, אחלה בלוג :)הגעתי אליך דרך ההמלצות של סוף השנה בכמה בלוגים אחרים ובהחלט מגיע לך!
    וניסיתי כמה דברים, הכל ממש טוב מאוד.
    המתכון הזה היה הדבר האחרון שנוסה והוא ממש ממש מוצלח (נכנס לרפרטואר בבית) אז כבר הייתי חייבת לכתוב לך.

    השבמחק
    תשובות
    1. סמויה מאוד :) תודה על המילים החמות!

      מחק
  11. נראה ממש מעולה

    דנה

    דנה
    אתר הפנקייק הישראלי
    http://pancakerecipe.webzai.com/20pancakes

    השבמחק
  12. מתכון מעולה! זללנו בכיף! :) תודה <3

    השבמחק