יום שבת, 5 באוקטובר 2013

פלפלים ממולאים טבעוניים


שלום. אני חזרתי. האמת היא שהקביעה הזו לא לגמרי מדויקת, כי למרות שפיזית אני כבר שבועיים בארץ נפשית אני עדיין רחוק מכאן, בהרי ההימלאיה. אולי זוהי תופעת לוואי של חמצן דליל שנשמתי במהלך חודש שלם, ואולי דווקא של המפגש הלא צפוי אך כל כך מיוחל עם עצמי. זו הסיבה שאת הפוסט הראשון אחרי הפסקה ארוכה אני לא מקדישה לטיול. זה יקרה בהמשך, אני מבטיחה, ותאמינו לי שכדאי לכם להתעדכן, כי מטבח טיבטי ונפאלי הם פשוט נפלאים: פשוטים מצד אחד ומדהימים במורכבותם מצד שני, כמו כל הדברים הגאוניים בחיים.
אז עד שאתחיל לשחזר את טעמי אסיה האהובים אני מציעה לכם משהו קרוב ומוכר יותר לחיך – פלפלים במילוי צמחוני עשיר שבעיניי אפילו יותר טעימים ומיוחדים מהגרסה הבשרית שלהם.
מכינים ירקות: מגררים גזרים וחותכים בצל, חציל ועגבנייה לקוביות בינוניות ושום לקוביות קטנות. במקביל מבשלים כוס אורז. מתחילים לטגן בצל ושום בשתי כפות שמן. מביאים להשחמה ומוסיפים חציל וגזר. מערבבים, מטגנים הכל יחד עד השחמת החציל ומוסיפים עגבנייה.
ממשיכים לטגן עד שהירקות מתרככים ומקבלים גוון כתמתם עמוק. מתבלים, מוסיפים רסק עגבניות וחלב קוקוס, מערבבים ומטגנים כ- 5 דקות נוספות ע"מ שכל הטעמים יתאחדו. מכבים את האש ומשאירים בצד.
בינתיים מרסקים בבלנדר כוס שעועית מבושלת. אני בישלתי בעצמי אבל אם לא בא לכם, אתם מוזמנים להשתמש בשעועית קפואה. בקערה גדולה מערבבים את הירקות המטוגנים עם השעועית, האורז המבושל וצרור פטרוזיליה קצוצה. המילוי שלנו מוכן. בעצם הוא כשלעצמו ארוחה מאוד מזינה וטעימה, ואם כמוני יישארו לכם שאריות, תוכלו ליהנות מהם בזמן שהפלפלים מתבשלים.
עוד בזמן טיגון הירקות כדאי להכין את הפלפלים: לשטוף, לחתוך את הכיפות (לא לזרוק!), לרוקן את הזרעים ולנקות את הצלעות הפנימיות. ממלאים את הפלפלים במילוי עד הסוף, אפשר אפילו לדחוס טיפה, מכסים ע"י הכיפות התואמות ומעמידים בצפיפות בתוך הסיר. לסיר שלי נכנסו שבעה פלפלים גדולים. מכינים את הרוטב – פשוט מערבבים יחד את כל המרכיבים – ויוצקים על הפלפלים. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. אחרי זה מנמיכים את האש ומבשלים כשעה-שעה וחצי. מדי פעם אפשר להרים את המכסה ולצקת מעט רוטב לתוך הפלפלים ע"מ להרטיב את המילוי. 
מגישים כל עוד הפלפלים חמים, עם הרבה רוטב מעל. אם אתם לא טבעוניים – מומלץ בליווי שמנת חמוצה שמקפיצה את כל הטעמים לתקרה ובחזרה לצלחת שלכם.
המנה הזו היא כולה בית: כל כך מלטפת, מנחמת, משביעה ומחממת. מה שבכלל לא מיותר במזג האוויר ההולך והמתקרר שלנו. היא לא תגזול מכם הרבה זמן ומאמץ ובתמורה תקבלו אושר מזוקק וחגיגת הטעמים והמרקמים בצלחת. בתאבון!
אז מה היה לנו?

מרכיבים לפלפלים:
7 פלפלים גדולים                                              1 קופסת רסק עגבניות קטנה
1 כוס אורז (2 כוסות אורז מבושל)                       2 כפות חלב קוקוס (אופציונלי)
1 כוס שעועית מבושלת                                      1 כפית מלח                             
1 חציל בינוני                                                    1/2 כפית פלפל שחור
1 בצל גדול                                                       1 כפית כמון
1 עגבנייה גדולה                                               1 כפית גדושה פפריקה מתוקה
2 גזרים בינוניים                                                1 צרור פטרוזיליה
3 שיני שום                                                       שמן לטיגון

מרכיבים לרוטב:
3 כוסות מים רותחים                                        1 כף פפריקה מתוקה
1 קופסת רסק עגבניות קטנה                             1/2 כפית מלח
1/4 כוס חלב קוקוס (אופציונלי)                          1/4 כפית פלפל שחור


אופן הכנה:
  1. מכינים ירקות: מגררים גזרים וחותכים בצל, חציל ועגבנייה לקוביות בינוניות ושום לקוביות קטנות. במקביל מבשלים כוס אורז.
  2. מטגנים בצל ושום בשתי כפות שמן. מביאים להשחמה ומוסיפים חציל וגזר. מערבבים, מטגנים עד השחמת החציל ומוסיפים עגבנייה. ממשיכים לטגן עד שהירקות מתרככים ומקבלים גוון כתמתם.
  3. מתבלים, מוסיפים רסק עגבניות וחלב קוקוס, מערבבים ומטגנים כ- 5 דקות נוספות. מכבים את האש ומשאירים בצד.
  4. מרסקים בבלנדר כוס שעועית מבושלת. בקערה גדולה מערבבים את הירקות המטוגנים עם השעועית, האורז המבושל וצרור פטרוזיליה קצוצה.
  5. מכינים את הפלפלים: שוטפים, חותכים את הכיפות (לא זורקים!), מרוקנים את הזרעים ומנקים את הצלעות הפנימיות. ממלאים את הפלפלים במילוי עד הסוף, אפשר אפילו לדחוס טיפה, מכסים ע"י הכיפות התואמות ומעמידים בצפיפות בתוך הסיר.
  6. מכינים את הרוטב – מערבבים היטב את כל המרכיבים – ויוצקים על הפלפלים. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. אחרי זה מנמיכים את האש ומבשלים כשעה-שעה וחצי.
  7. מגישים מיד, אפשר בליווי שמנת חמוצה והרבה לחם.


הערות:
  • תשתדלו לבחור פלפלים גדולים ורחבים, כמה שיותר זהים בגובה.
  • אפשר להחליף אורז לבן באורז מלא.
  • אפשר להשתמש בשעועית קפואה של סנפרוסט או לוותר על השעועית ולהחליפה בכוס נוספת של אורז.
  • אפשר להחליף פטרוזיליה בכוסברה.
  • בעיקרון אפשר לוותר על חלב קוקוס, אבל אני לא ממליצה כי הוא מוסיף המון לטעם המנה.
  • אפשר ומומלץ לשחק עם התיבול.
  • מומלץ מדי פעם להרים את המכסה ולצקת מעט רוטב לתוך הפלפלים ע"מ להרטיב את המילוי.