מרק עדשים שחורות וירוקות טבעוני

מאת
רציתי להתחיל את הפוסט בסקירה קצרה של סגולות העדשים. מכיוון שאני יודעת שעדשים זה בריא, אבל לא יודעת בדיוק למה, נכנסתי לאינטרנט לחפש את התשובה. הסתבר שאכן העדשים עשירות בברזל, סידן ואבץ ואפילו יכולות להחליף מנה בשרית. אבל מה שכבש אותי סופית היה השם המדעי המלא שלהן: “עדשה תרבותית”. בהתחלה חשבתי שככה קוראים לכל הקטניות, אבל בדיקה קצרה הפריכה את ההשערה: לשעועית למשל קוראים “מצויה” ולאפונה בכלל לא פירגנו שם נוסף. כנראה שהחלק התרבותי קשור לכך שהעדשים לא עושות בלגן בבטן. יכול להיות? בכל אופן, תמיד נחמד לאכול מרק עדשים חם, קטיפתי ומנחם ולקבל בצד קצת קולטורה.
אני השתמשתי בשני סוגי העדשים: שחורות וירוקות. המרכיב הסודי האמיתי של המרק הזה הוא התבלינים שלו בכלל, וכמון בפרט.
עוד לפני שניגשים לבישול המרק, יש צורך להשרות את העדשים במים, לפחות לכמה שעות. מתחילים בחיתוך של כל הירקות לקוביות קטנות וקיצוץ הפטרוזיליה. מחממים בסיר גדול (לפחות 2 ליטר) מעט שמן ומטגנים את כל הירקות החתוכים תוך ערבוב במשך כ- 5 דקות או עד שהבצל נהיה שקוף. מסננים את העדשים ומוסיפים לסיר. מערבבים עם הירקות, מפזרים מעל פטרוזיליה קצוצה, מוסיפים נוזלי בישול ועלי דפנה, מכסים ומביאים לרתיחה.
מנמיכים את האש ומבשלים את המרק על האש הנמוכה בערך 45 דקות או עד שהעדשים מתרככות. מידי פעם מסירים את הקצף שצף על פני המרק ומערבבים. בזמן האחרון אימצתי הרגל לתבל את התבשילים שלי רק לקראת הסוף, כי המרכיבים של המרק בעצמם מפרישים המון טעמים תוך כדי הבישול, וכדאי לתת להם מקום להתבטא. כשהעדשים התרככו, דגים החוצה את עלי הדפנה, מתבלים את המרק, מוסיפים מיץ לימון, מערבבים ומכבים את האש. מוציאים לקערה נפרדת כשלוש מצקות של העדשים עם הירקות (ללא נוזלים) ואת השאר טוחנים באמצעות בלנדר מוט או מעבד מזון. מחזירים את העדשים עם הירקות בחזרה לסיר, מערבבים, טועמים ובמידת הצורך מתקנים את התיבול.
מרק עדשים שחורות וירוקות
מגישים מיד עם לחם טוב בצד. בתאבון!

מרק עדשים שחורות וירוקות טבעוני

אז מה היה לנו? מרכיבים: 2 כוסות עדשים (כ- 400 גרם) 2-3 כפות שמן לטיגון 2 גזרים בינוניים 3 מקלות סלרי 2 בצלים בינוניים 1 שורש פטרוזיליה 3 שיני שום 2 ליטר נוזלי בישול מיץ מחצי לימון 2 כפיות מלח 1/2 כפית פלפל שחור 2 כפיות גדושות כמון 2 עלי דפנה 2-3 כפות פטרוזיליה קצוצה 1/2 כפית פפריקה מתוקה 1/2 כפית כורכום 1/3 כפית אבקת ג’ינג’ר
אופן הכנה:
  1. משרים עדשים במים במשך שעתיים-שלוש לפחות.
  2. חותכים את כל הירקות לקוביות קטנות, קוצצים פטרוזיליה, סוחטים מיץ מחצי לימון.
  3. בסיר גדול מחממים שמן ומטגנים את כל הירקות במשך 5 דקות או יותר עד שהבצל נהיה שקוף.
  4. מסננים את העדשים ומוסיפים לסיר. מערבבים עם הירקות, מפזרים מעל פטרוזיליה קצוצה, מוסיפים נוזלי בישול (ציר + מים) ועלי דפנה, מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים כ- 45 דקות או עד שהעדשים מתרככות. מידי פעם מסירים את הקצף שצף על פני המרק ומערבבים.
  5. לקראת סוף הבישול מוציאים החוצה את עלי הדפנה, מתבלים את המרק, מוסיפים מיץ לימון, מערבבים ומכבים את האש.
  6. שומרים בצד כשלוש מצקות של עדשים וירקות (ללא נוזלים) ואת השאר טוחנים באמצעות בלנדר מוט או מעבד מזון. מחזירים את העדשים והירקות לסיר, מערבבים, טועמים ובמידת הצורך מתקנים את התיבול.
  7. מגישים עם לחם בצד.
הערות:
  • השתמשתי בשני סוגי העדשים, ירוקות ושחורות, אבל אפשר להשתמש רק בסוג אחד כלשהו.
  • אם אין לכם שום דרך לטחון את המרק, אפשר להגיש אותו כמו שהוא. פשוט כשהמרק טחון המרקם שלו סמיך ועשיר יותר.
  • אני ממליצה להוסיף תבלינים בהדרגה ולטעום בין לבין, כי בסופו של דבר תיבול זה עניין של טעם.
תוכן קולינרי ישראלי איכותי
powered by foody
הדפסה
8 תגובות
  1. ששת 6 שנים לפני
    הגב

    רעיונות לשידרוג מרק העדשים שלנו

  2. Noa Mor 6 שנים לפני
    הגב

    מרק עדשים זה עולם ומלואו. כל פעם שאני מוצאת חנויות שיש בהן שקים של עדשים אני מתחילה למשש אותן ולדמיין איך הן יראו בתוך קערה שתעלה אדים ואהבה.
    אהבתי את הרעיון של שילוב עלי דפנה, אף פעם לא חשבתי על זה.

    • אולגה טוכשר 6 שנים לפני
      הגב

      תודה נועה. תנסי להכין את המרק – את בטוח תהני ממנו.

  3. אנונימי 5 שנים לפני
    הגב

    הכנתי את המרק ללא סלרי כי לא היה לי ויצא מדהים! תודה

  4. אנונימי 5 שנים לפני
    הגב

    הוספתי דלעת וגירדתי ג'ינג'ר אמיתי – יצא מדהים!

  5. אנונימי 4 שנים לפני
    הגב

    הכנתי עם שורש סלרי במקום גבעולים ובלי ג'ינג'ר. יצא מ ע ו ל ה !

השאר תגובה

אולי יעניין אותך גם