פלאן טבעוני ללא גלוטן

מאת אולגה טוכשר
יוני 16, 2019

פלאן טבעוני ללא גלוטן

בשבוע שעבר עלה כאן מתכון נהדר של טאקו טבעוני. מהרגע שידעתי על קיום המפגש המקסיקני החריף עם נועם, לא הפסקתי לחשוב איזה קינוח אשדך לכל האירוע הזה. העניין הוא שמקסיקנים כנראה כל כך שבעים מהאוכל המושלם שלהם, שנשאר להם מעט מאוד מקום בקיבה למתוקים. אין לי הסבר אחר למה יש כל כך מעט קינוחים לאומיים במקסיקו. אבל יש כמה בכל זאת, ואחד מהם זה פלאן. אז הכנתי פלאן טבעוני, שיצא פשוט מ-ה-מ-ם.

פלאן טבעוני ללא גלוטן

במקור פלאן מכיל ביצים ושמנת או חלב, והוא קרוב משפחה של קרם ברולה. את הגרסה הטבעונית מכינים בקלות בעזרת אגר-אגר שמחליף את הביצים ומייצב את הקינוח. כך שהוא בכלל לא זקוק לאפייה. עוד יתרון אדיר בקיץ, כי למי יש כוח להפעיל את התנור?

פלאן טבעוני ללא גלוטן
הנקודות השחורות הקטנות – זה הווניל

אני שוב אשתמש בבמה הזו ואנסה לשכנע אתכם להכיר וללמוד להשתמש בחומר גלם נפלא הנקרא אגר-אגר. זה התחליף הטבעוני של ג'לטין, והוא פשוט ונוח לעבודה. אם תאמצו אותו, הוא יפתח בפניכם עולם שלם של אפשרויות. אגר-אגר מגיע בצורת אבקה או פתיתים, ואני רושמת לכם בהערות את כל מה שיש לדעת עליו.

הקרמל שבתחתית

פלאן זה מעין פודינג יציב עם קרמל מלמעלה. ההכנה שלו הפוכה: קודם כל יוצקים לתבניות את הקרמל ורק אחרי זה את הפודינג. כשהפודינג מתייצב, הופכים אותו לצלחת, כך שהקרמל שנמס מכסה אותו מלמעלה ונשפך על הדפנות.

פלאן טבעוני ללא גלוטן

הקרמל הוא זה שצובע את הקינוח הלבן בגוונים ענבריים מהממים. הוא מוסיף לקינוח את המתיקות שלו, וגם משמש כרוטב. פלאן באמת פשוט ויפה כמו שהוא, אבל אפשר בהחלט לשדרג את המראה שלו עוד יותר. אני הלכתי כמובן על אהבת חיי – דובדבנים.

פלאן טבעוני ללא גלוטן
יפה כמו שמש

כבר אמרתי שפלאן לא דורש אפייה. ובנוסף ליופי המהמם שלו הוא גם לא מכיל גלוטן. מבחינתי זה ישר מכניס אותו לרשימת המועדפים שלי.

פלאן טבעוני ללא גלוטן

זה קינוח שאפשר, ואפילו רצוי, להכין מראש ולשמור במקרר. ככל שהוא יבלה יותר זמן במקרר, נגיד יום-יומיים, כך הקרמל ייספג טוב יותר בשכבה העליונה של הפלאן. הצבע של הקינוח יהיה יותר מודגש, וגם יהיה ממש קל לחלץ אותו מהתבנית (ראו את ההערות).

פלאן טבעוני ללא גלוטן

המתיקות כאמור מגיעה בעיקר מהקרמל, והטעם העיקרי של הפלאן מגיע משימוש בווניל. לפעמים במתכונים השימוש בווניל אופציונלי. בקינוח הזה רוב הטעם בא מהווניל, לכן תשתמשו בתמצית או משחה איכותיות, או אפילו במקל ווניל, אם יש לכם.

פלאן טבעוני ללא גלוטן
קינוח שאי אפשר לעמוד בפניו

אני השתמשתי במשחה, לכן בביס שגנבתי ממש רואים את הנקודות השחורות הקטנות של הווניל. ומה אני אגיד לכם לסיכום? כל הכבוד למקסיקאים – זה אחלה קינוח! קיצי, קליל, פשוט וזריז להכנה. כמובן טעים, וללא ספק יפהפה, אסתטי ונעים לעין. אתם חייבים לנסות אותו. ואתם פשוט חייבים להתחיל לעבוד עם אגר-אגר! (טוב, חפרתי קצת, סליחה 🙂 ). אם אתם מכינים את הפלאן, אל תשכחו לספר לי איך יצא: כאן בתגובות, או בעמודים שלי בפייסבוק או באינסטגרם. ושיהיה בתאבון!

פלאן טבעוני ללא גלוטן

אז מה היה לנו?
מרכיבים ל-4-5 קינוחים אישיים:
קרמל:
75 גרם (1/4 כוס + 2 כפות) סוכר
2 כפות מים
פלאן:
480 מ"ל (2 כוסות) חלב צמחי (אצלי שקדים)
4.5 גרם (1.5 כפיות) אבקת אגר-אגר
150 גרם (1/2 חבילה) טופו משי (סילקן טופו) מסונן מהנוזלים
2-3 כפות סירופ מייפל / סוכר
1 כפית משחת וניל או 2 כפיות תמצית וניל

 

אופן הכנה:

  1. מכינים את הקרמל: שמים את הסוכר והמים בסיר קטן או מחבת ומבשלים עד שכל הסוכר נמס, המים מתאדים, ומתקבל קרמל נוזלי בצבע ענברי יפה.
  2. יוצקים את הקרמל לתוך כלי הגשה (מומלץ להשתמש בכלים קרמיים ולא כוסות זכוכית). מחלקים שווה בשווה בין הכלים. בגדול הקרמל אמור רק לכסות את התחתית. משאירים בצד.
  3. מכינים את הפלאן: שמים בסיר בינוני את החלב הצמחי ואגר-אגר, מערבבים ומביאים לרתיחה. ממשיכים לבשל תוך ערבוב עוד 3-4 דקות. המסה תישאר נוזלית וזה בסדר.
  4. מעבירים את המסה החמה, כמו שהיא, לבלנדר או מעבד מזון, מוסיפים את הטופו משי, המייפל או הסוכר והווניל וטוחנים במשך כמה דקות, עד שמתקבלת תערובת אחידה וחלקה לגמרי.
  5. מחלקים את התערובת בין הכלים ומשאירים להתקרר על השיש. מניילנים ומעבירים למקרר ל-3 שעות לפחות, עד שהפלאן מתייצב לגמרי.
  6. לקראת הגשה מרתיחים מים בקומקום, מעבירים לקערה רחבה ושמים כלי עם הפלאן לתוך המים הרותחים, כדי להמיס את הקרמל. משאירים לדקה.
  7. הופכים את הפלאן לצלחת הגשה, משאירים לכמה שניות כדי שרוטב הקרמל יטפטף על הצלחת, מוציאים את הכלי ומגישים. אפשר עם דובדבנים או כל פרי אחר שאוהבים.

 

הערות:

  • אם משאירים את הקינוח במקרר ל-24 שעות או יותר, אין בכלל צורך לטבול אותו במים כדי לשחרר. הקרמל נמס במקרר, נספג בשכבה העליונה של הפלאן, והוא יוצא מהכלי ללא בעיה בכלל.
  • אם אתם מחלצים את הקינוח כמה שעות אחרי ההכנה, והוא לא יוצא אחרי הטבילה הראשונית, פשוט תשאירו את הכלי עוד דקה או שתיים במים רותחים.
  • אפשר להשתמש בכל חלב צמחי שאוהבים, כולל חלב קוקוס.
  • אפשר להחליף את אבקת אגר-אגר בפתיתים. תצטרכו 1.5 כפות.
  • אין במתכון הזה תחליף לאגר-אגר. אפשר להשיג אותו בכל חנות טבע או חנות אפייה. אפשר גם לרכוש דרך הלינק הזה. תכירו את חומר הגלם הזה – הוא התחליף הטוב ביותר שיש לג'לטין!
  • תוסיפו את המייפל / הסוכר לפי הטעם, ואל תשכחו שיש לקינוח גם שכבת קרמל מתוקה.
  • מאוד חשוב להשתמש במתכון הזה בווניל – היא נותנת לקינוח את רוב הטעם שלו.
0/5 (0 Reviews)
WhatsApp
Facebook
Email
Print

19 תגובות

  1. הי 🙂 תודה על המתכון! שאלה לגבי הכלי – אפשר להכין בכלי אחד גדול יותר? במקום במנות אישיות?

    1. הי ריטה, בכיף 🙂 כן, אין שום בעיה. רק תוודאי שזה כלי עבה יחסית. כי טובלים אותו בסוף במים רותחים, אז החומר צריך להיות עמיד. בהצלחה!

    1. הי ליאור. תודה רבה! אני השתמשתי באדום, אבל גם כחול מתאים כאן. בהצלחה 🙂

  2. תודה, נראה מעולה!
    שתי שאלות:
    האם תמצית וניל עלולה לפגוע בצבע (לצבוע הכל באפור)?
    האם אפשר להשתמש בתבנית מאפינס מסיליקון?

    1. הי הילה, תודה רבה! לגבי הווניל – ממש לא, הוא לא משפיע על הצבע. לגבי התבנית – בגדול אין בעיה. אבל למרות שהכל מחליק מהסיליקון בקלות, עדיין צריך לטבול את התבנית במים רותחים, כי אחרת הקרמל לא ימס. בהצלחה!

  3. בתור ארגנטינאית גאה לא ידעתי בכלל שהפלאן שלנו הוא מקסיקני לא שמעתי על זה מעולם. גם בספרד הוא קינוח לאומי .חברים שלי ממקסיקו אף פעם לא דיברו על פלאן ממש מוזר ?….וחוץ מזה אני נגעלת מהרעיון לפלאן עם טופו!!!! פלאן הוא באופן טבעי ללא גלוטן וטעים רצח .עכשיו רצחת אותו באופן שונה וצר לי על כך

    1. הי רוזה. תתפלאי, אבל יש הרבה מאכלים שכל מיני מדינות טוענות את הבעלות עליהם. את בטח תגידי שגם צ׳ורוס ארגנטינאי ולא ספרדי.. בכל אופן, אל תהיי רכושנית, זה לא בריא.
      לגבי שאר התגובה – אם משהו מגעיל אותך, את לא חייבת לאכול אותו. הדבר החשוב במתכון הוא שהפלאן, בשונה מהמקור, טבעוני. ללא גלוטן זה רק בונוס. ואני דווקא בצד של אלה שלא רוצחים. שלום ובוקר טוב!

  4. היי , המתכון נראה נהדר, מה התחליף ה"לא טבעוני" לטופו? שמנת או חלב? או חצי חצי? תודה רבה

    1. הי אוהד. הייתי ממליצה לחפש ברשת גרסה רגילה של פלאן. ההמרה היא לא אחד על אחד

  5. הכנתי את המתכון בכמות כפולה, הקרמל התקשה לחלוטין ואני מקווה שיהיה בסדר ברגע החילוץ 🙂
    מה שכן, הכנתי עם טופו משי כחול ושאר המרכיבים כרגיל, כבר אחרי פחות משעה במקרר זה התמצק לחלוטין, טעמתי וזה הרבה יותר מוצק מפלאן. יכול להיות שהטופו לא מתאים? יש בישול יתר של אגר אגר?
    יצא ממש מוצק ולא נעים לאכילה. זה לא צמיגי ולא נמס בפה, יותר מרקם של ביצה קשה (משהו שמוזר להגיד על מוצר טבעוני)
    יש סיכוי שזה יתרכך?

    1. הי. הקרמל אמור להתקשות. הוא נמס אחרי שטובלים את הכלים במים רותחים. מה שאת מתארת מבחינת המרקם מרגיש לי כמו הגזמה עם אגר-אגר. יכול להיות ששמת יותר ממה שרשום במתכון? החומר הזה מתמצק לגמרי גם בלי קירור – זו לא בעיה. המרקם הצמיגי מדי אבל מצביע על כמות גדולה של אגר-אגר או כמות לא מספיקה של נוזלים.

      1. אני עובדת לפי גרמים לכן דייקתי בכמות מבחינת משקל, אבל יכול להיות שזה לא במדויק 1.5 כפיות?

  6. היי אולגה המלכה!!!
    יש לי שאלה לגבי הטופו, אני חיה בחו״ל ולא בטוחה אם הטופו הוא אותו טופו (לפי צבעים כמובן) האם את מכירה את הטופו עם המספרים? כמה משי ורך הוא צריך להיות? והאם צריך להוציא ממנו נוזלים לפני שמכינים? ולגבי משחת וניל הכוונה למקל וניל? אם יש לי מקל כמה שמים ממנו או שיש לי נוזל רגיל. אף פעם לא ניסיתי את המקל קינמון את האמת.

  7. מושלם!
    הכפלתי את המתכון ב- 5 (בכל זאת, ליל סדר עם הרבה טבעונים וכאלה שיאכלו להם) ולכן חששתי מהיחס בין פתיתי האגר אגר והנוזלים, אבל עבד מעולה!!!!
    תודה 🙂

השאר תגובה

יכול לעניין אתכם גם:
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 21, 2021
סלט תפוחי אדמה טבעוני זו גרסה של סלט תפוחי אדמה...
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 18, 2021
מרק דלעת ונודלס אסיאתי טבעוני זה מרק טעים, בריא, עשיר,...
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 15, 2021
עוגיות טחינה טבעוניות ללא גלוטן וללא תוספת סוכר, מ-3 מרכיבים...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 28, 2021
תבשיל ירקות וחומוס טבעוני ללא גלוטן זו ארוחה נפלאה שמכינים...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 27, 2021
לביבות בטטה טבעוניות ללא גלוטן: טעימות, רכות ומתקתקות, העשויות מ-3...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 19, 2021
עוגיות שוקולד טבעוניות בלי גלוטן וסוכר מ-3 מרכיבים בלבד אלה...
בואו לעקוב אחרי באינסטגרם