ראמן טבעוני

מאת אולגה טוכשר
ינואר 10, 2021

ראמן טבעוני

קוניצ'יווה. ברוכים הבאים לשבוע יפן בפרויקט "אוכלים את העולם בלי לצאת מהבית". כמה שחיכיתי לכתוב את המילים האלה! מכל המדינות שטרם ביקרתי בהן, יפן הכי מסקרנת ומושכת אותי. הלוואי ואגיע לשם בקרוב ואטעם ממה שיש לה להציע ? ובינתיים בואו נתחיל מהקלאסיקה – ראמן טבעוני.

ראמן טבעוני
מרק עשיר, טעים ויפהפה

אבל לפני כן אני רוצה להכיר לכם את השותפה שלי לשבוע יפן – דקלה חיון המקסימה, בעלת הבלוג "מכופפת מקלות". דקלה חיה מספר שנים במקומות שונים באסיה, ושולטת בבישול האסיאתי. היא לא טבעונית, אבל זרמה עם הרעיון לטבען כמה מנות דגל מהמטבח היפני. ועל זה אני מודה לה בלי סוף!

ראמן טבעוני

כי כל מה שהכנו יצא טעים אש, וכשדקלה שאלה מה הכי אהבתי, ממש לא הצלחתי להחליט. הכל היה מושלם. דקלה לא רק הצליחה לשמר במנות המטובענות את הטעם היפני שאני מכירה ממסעדות בארץ, אלא גם עשתה אותן פשוטות להכנה ונגישות מבחינת חומרי הגלם. וכל זה עם המון סבלנות וחן. מלכה! אל תשכחו להתרשם מעמוד האינסטגרם שלה.

ראמן טבעוני
פטריות שיטאקי מיובשות

ועכשיו בחזרה לראמן. ראמן זה מרק אטריות עשיר. קיימות כמה גרסאות של ראמן, ומה שמשותף לכולן זה ציר, אטריות חיטה דקות ומגוון תוספות. את הציר הטבעוני מכינים על בסיס אצות קומבו ופטריות שיטאקי מיובשות – שני מרכיבים שלא ניתנים להחלפה, ואחראיים על הטעם הכה מיוחד של המרק.

ראמן טבעוני
אצת קומבו

לפני שאתם מחליטים שזה מורכב ומדלגים על הראמן, אני מבטיחה לכם שאת שני המרכיבים ניתן לרכוש בכל חנות או מחלקה אסיאתית בסופר גדול. באותה הזדמנות תרחיבו את האופקים הקולינריים ותתמכרו לטעמים החדשים. לציר יש טעם וארומה עדינים, והוא בסיס לכמה וכמה מאכלים יפניים.

ראמן טבעוני
התוספות שהופכות את הראמן לבלתי נשכח

המרכיב הסודי של הראמן שלנו זה תערובת על בסיס טחינה גולמית, שמחליפה כאן בשר שאחראי לייצר את הטעם החמישי המפורסם "אוממי". מעל האטריות אפשר לשים מלא תוספות. דקלה הציעה פטריות שיטאקי טריות, נבטים סיניים פריכים, בצל ירוק ותירס מטוגן, שלא חשבתי שהטיגון כל כך מחמיא לו.

ראמן טבעוני

כן, ראמן זה מרק שמרכיבים בהגשה. כמו כל דבר יפני, גם הוא שיא אסטתיקה והשקעה בפרטים קטנים. כל תוספת מכינים בנפרד, ובמעמד ההגשה הכל מתאחד לכדי מרק מושלם, שצריך לערבב ממש טוב, כדי שכל הטעמים יתחברו לפני שמתחילים לאכול.

ראמן טבעוני

והטעמים מתחברים כל כך טוב! ראמן טבעוני זה מרק מוקרם, אבל לא שומני. קשה להסביר את הטעם שלו, כי הוא בדיוק אוממי – פירושו ביפנית מתובל, או טעים ביותר. מה שאתם צריכים לדעת שזה מרק סופר טעים, בריא, קסום וממכר. ראמן זה משהו שלא בא לכם להפסיק לאכול לעולם ?

ראמן טבעוני
ביס שמימי

וכל האושר היפני הזה די פשוט להכנה. זה אפילו הפתיע אותי כמה. נכון, צריך להקפיד על כמה דברים, ויש השקעה מסוימת בהכנת הציר והתוספות. אבל התהליך מרגיש כתרפיה ולא עבודה קשה, והתוצאה כל כך שווה את המאמץ, שאפילו לא תיזכרו בו בזמן שתאכלו את הראמן. ממליצה לכם להכין בהקדם. אם אתם מכינים, אל תשכחו לספר לי איך יצא: כאן בתגובות, או בעמודים שלי בפייסבוק או באינסטגרם.  שיהיה בתאבון!

מחפשים עוד מתכונים טבעוניים מרחבי העולם? נסו את:

מתכוני הפרויקט “אוכלים את העולם בלי לצאת מהבית”

 

ראמן טבעוני

אז מה היה לנו?
מרכיבים ל-4 מנות:
אטריות חיטה דקות ללא ביצים
ציר:
7 כוסות מים
2/3 עלה (10 גרם) אצת קומבו
8-10 (10 גרם) פטריות שיטאקי יבשות
1 כפית מלח
תוספות:
1 כף שמן
1 שן שום, כתושה
1 חבילה (100 גרם) פטריות שיטאקי טריות, פרוסות דק
1 כוס תירס קפוא / משומר
1 כוס נבטים סיניים
מרק:
1 כף שמן שומשום
4 שיני שום, כתושות
2 ס"מ ג'ינג'ר, מגורר בפומפייה דקה
4 גבעולי בצל ירוק, קצוצים ומופרדים לירוקים ולבנים
3 כפות רוטב סויה
2 כפות סאקה / יין לבן יבש (אופציונלי)
1 כף משחת מיסו
1 כוס חלב סויה לא ממותק בטמפרטורת החדר
הגשה פר מנה:
1 כפית גדושה טחינה גולמית
1 כפית רוטב סויה
1/2 כפית סוכר חום
1 כפית חומץ אורז
1 כפית שמן שומשום

 

אופן הכנה:

  1. מבשלים את האטריות לפי הוראות היצרן, מסננים ושומרים בצד להגשה (מומלץ לשמן טיפה כדי שלא יידבקו).
  2. מכינים את הציר: שמים בסיר את המים, אצת הקומבו, הפטריות המיובשות ומלח ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים 20 דקות.
  3. בינתיים מכינים את התוספות: מחממים את השמן בסיר בינוני ומטגנים את השום והפטריות עם קורט מלח עד להשחמה יפה. מוציאים לצלוחית ומניחים בצד. מוסיפים עוד קצת שמן, מטגנים את התירס עד להשחמה ומוציאים לצלוחית נפרדת. מוציאים את פטריות השיטאקי מהציר, חותכים לרצועות דקות ושמים בצלוחית נפרדת.
  4. מכינים את הראמן: מחממים את השמן באותו הסיר ומטגנים את השום, הג'ינג'ר וחלקים לבנים של הבצל הירוק. מוסיפים את המיסו, רוטב הסויה ואם רוצים את הסאקה, ומערבבים להמסת המיסו. אם לא משתמשים בסאקה, מוסיפים 2-3 כפות מים חמים. מוסיפים את חלב הסויה בהדרגה, תוך כדי ערבוב, עד שמתקבלת תערובת מוקרמת.
  5. מוציאים את אצת הקומבו מהציר (לא נצטרך אותה יותר). שומרים בצד 2 כוסות מהציר להכנת אגדאשי טופו (שאת המתכון שלו אפרסם מחר). מוסיפים את התערובת המוקרמת לציר שבסיר השני ומערבבים היטב. הראמן מוכן.
  6. מרכיבים את המנה: בכל קערת הגשה שמים טחינה, רוטב סויה, סוכר חום, חומץ אורז ושמן שומשום ומערבבים עד שהתערובת משחתית אחידה. מניחים במרכז ערימת אטריות ומסדרים מעל את התוספות – שני סוגי הפטריות, התירס והנבטים. מוזגים מעל את המרק ומקשטים בחלקים הירוקים של בצל ירוק. אם רוצים, מפזרים מעט שומשום קלוי או שומשום שחור.
  7. מגישים חם, מערבבים היטב לפני האכילה.

 

הערות:

  • אפשר להחליף את פטריות השיטקי הטריות בכל סוג אחר של פטריות.
  • אפשר להחליף את חלב הסויה בחלב שקדים, או חלב קוקוס, אם בא לכם מרק שומני יותר.
  • אי אפשר להכין ראמן מכובד ללא הציר על בסיס אצת קומבו ופטריות מיובשות. היום אפשר לרכוש אותם בכל חנות או מחלקה אסיאתית בסופר, אז אל תוותרו.
  • כשמוסיפים אטריות קרות למרק, הטמפרטורה שלו יורדת. אם אתם אוהבים מרק רותח, תחלטו את האטריות לפני ההגשה במים רותחים.
  • מאוד ממליצה להגיש את הראמן בדיוק כמו שכתבתי. התערובת המשחתית על בסיס טחינה מוסיפה המון טעמים ומעשירה את הראמן.
0/5 (0 Reviews)
WhatsApp
Facebook
Email
Print

6 תגובות

  1. שלום אולגה
    אם איני רוצה להכין לאחר הכנת הראמן את האגדאשי טופו אז אוכל להוסיף את התערובת המוקרמת לציר מבלי להוציא ממנו 2 כוסות או שלהכין את הציר עם 5 כוסות מים?

    1. גם אני למדתי את הטיפ הזה מדקלה, ומסכימה שזה משדרג את המרק ברמות. שמחה שאהבת 🙂

השאר תגובה

יכול לעניין אתכם גם:
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 21, 2021
סלט תפוחי אדמה טבעוני זו גרסה של סלט תפוחי אדמה...
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 18, 2021
מרק דלעת ונודלס אסיאתי טבעוני זה מרק טעים, בריא, עשיר,...
מאת אולגה טוכשר
נובמבר 15, 2021
עוגיות טחינה טבעוניות ללא גלוטן וללא תוספת סוכר, מ-3 מרכיבים...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 28, 2021
תבשיל ירקות וחומוס טבעוני ללא גלוטן זו ארוחה נפלאה שמכינים...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 27, 2021
לביבות בטטה טבעוניות ללא גלוטן: טעימות, רכות ומתקתקות, העשויות מ-3...
מאת אולגה טוכשר
אוקטובר 19, 2021
עוגיות שוקולד טבעוניות בלי גלוטן וסוכר מ-3 מרכיבים בלבד אלה...
בואו לעקוב אחרי באינסטגרם